fbpx

Så håller du din mage på gott humör

Fyra av tio vuxna beräknas ha någon form av återkommande magbesvär som orolig mage, IBS och lös eller hård mage. Tack och lov finns det gott om naturliga alternativ som kan bidra till att återställa balansen i mage och tarm. Fibrer och mjölksyrabakterier är två av magens bästa vänner.

5 augusti, 2022

Stress, oregelbundna matvanor, för lite fibrer och för lite motion. Det är några av de vanligaste orsakerna till att magen råkar i obalans. Men magbesvär av olika slag kan ställa till det också för den som äter och lever sunt. Helt enkelt eftersom det är lätt att få obalans i det känsliga mag- och tarmsystemet.

Grunden för en väl fungerande och välmående mage är att få i sig både näringsrik och fiberrik kost och att röra på sig regelbundet för att hjälpa magen att ta hand om maten. Regelbundna måltider och en kartläggning av vad magen mår bra och mindre bra av är viktiga steg på vägen för att bli vän med magen.

Maghälsa mjölksyrabakterier fibrer

Mjölksyrabakterier och fibrer spelar en viktig roll för att hålla magen igång och på gott humör. Foto: iStockphoto

Mjölksyrabakterier – magens mångsysslare

Mjölksyrabakterierna finns i riklig mängd i hela mag- och tarmsystemet och spelar en viktig roll för en mängd olika processer i kroppen som har med ämnesomsättning och immunförsvar att göra.

Det kan handla om att:

  • Bryta ned och spjälka maten och öka produktionen och upptaget av viktiga näringsämnen
  • Bryta ned fibrer som kan ombildas till nyttiga fettsyror som fungerar som bränsle för cellerna i tarmen.
  • Stärka immunförsvaret som till allra största delen utgår just från tarmen. Mjölksyrabakterierna bidrar till en sund och väl fungerande tarmflora som kan skydda mot allt från infektioner till skadliga bakterier.
  • Producera det viktiga signalsubstansen serotonin som stimulerar tarmrörelserna – och som även spelar en viktig roll för att vi ska må bra psykiskt.

Obalans vållar problem

Allt som oftast rubbas dock den känsliga bakteriefloran i tarmen, exempelvis efter en antibiotikakur eller efter en magsjuka. Det kan leda till allt från orolig mage och förstoppning till nedsatt immunförsvar och ökad känslighet för exempelvis stress.

Just stress är också en viktig anledning till olika typer av magbesvär eftersom det ofta rubbar den känsliga balansen i tarmfloran. Långvarig obalans kan leda till både psykisk ohälsa och sömnproblem. För mycket socker kan också ställa till problem, eftersom sockret även fungerar som energitillskott inte bara för nyttiga magbakterier utan även skadliga bakterier, parasiter och jästsvampar.

I dessa lägen kan du genom att tillföra mjölksyrabakterier, så kallad probiotika, återställa balansen i mage och tarm.

Många bra alternativ

Det finns i dag en stor mängd kosttillskott med mjölksyrabakterier av olika stammar och i olika proportioner. Den stora utmaningen för konsumenten är att hitta preparat med väl dokumenterade bakteriestammar som verkligen klarar den tuffa vägen genom tarmsystemet och gör nytta precis där de behövs som mest.

Exempel på väldokumenterade kosttillskott med mjölksyrabakterier är:

  • LactiPlus Mage, som innehåller fem miljarder levande mjölksyrabakterier av 6 olika stammar samt kalcium, vitamin C och selen som stödjer upptaget i tarmen.
  • triGUT, som är baserat på de tre mest väldokumenterade mjölksyrastammarna i världen. Totalt finns närmare 1 200 studier på de tre mjölksyrastammarna. triGUT innehåller 6,5 miljarder levande bakterier och är speciellt utformat för att dessa ska ta sig oskadda genom magen för att kunna ge optimal nytta i tarmen. triGut innehåller också kalcium för att stödja matsmältningsenzymens funktion och vitamin D för att boosta immunförsvaret. Läs mer här
  • Probi Original finns både som kapslar och färdiga shots, baserade på en patenterad mjölksyrabakterie som genomgått ett 60-tal kliniska studier.

Smarta kostval

Vi kan också få i oss mjölksyrabakterier via kosten, men då gäller det att vi väljer rätt typ av produkter. Fermenterade livsmedel som surkål, kombucha och kimchi innehåller mycket nyttiga mjölksyrabakterier och vissa typer av yoghurt och kefir likaså.

Alla mjölksyrabakterier är dock inte välkomna gäster i magen. Gammal mjölk som surnat luktar dåligt just på grund av att mjölksyrabakterierna fått växa till sig ohämmat och även annan mat kan bli dålig just på grund av tillväxt av mjölksyrabakterier.

Mjölksyrabakterier och fibrer lugnar magen. Mjölksyrabakterier och fibrer – en bra kombo för oroliga magar. Foto: Shutterstock

Fibrer ökar mättnaden

Fibrer behövs för att magen ska fungera normalt. Fibrerna bryts ned i olika delar av mag- och tarmsystemet och bidrar i tjocktarmen till att öka volymen i avföringen – vilket minskar risken för hård mage och förstoppning.

Kost med mycket fibrer ger också en ökad mättnadskänsla. Det gör att det är lättare att dra ned på småätande och ökar därmed chansen att få till en hållbar viktminskning.

En annan viktig hälsofördel med fiberrik kost är att mycket fibrer bidrar till att hålla nere blodfettnivåerna samtidigt som det stabiliserar blodsockret, vilket i sin tur minskar sötsuget.

Fiberrik kost

Mat med mycket nyttiga fibrer kan bestå av grönsaker, frukt, bär, baljväxter, grovt mjöl eller kli, olika typer av gryn och rotfrukter. Som huvudregel gäller att ju mindre processad kosten är, desto bättre för magen.

Fibertillskott kan bestå av allt från linfrö och psylliumfröskal till kli och olika typer av fiberkomplex som kan köpas färdigblandade.

Användbara tillskott

På apotek och i hälsofackhandeln finns ett flertal effektiva fibertillskott som kan användas när magen är i olag. Några av de vanligaste är:

  • Frukt och fiber regular med fibrer från fikon, rabarber och tamarind.
  • Vi-Siblin som innehåller växtfibrer som ökar tarminnehållet och stimulerar magens arbete.
  • Husk Mage i balans med skal av psylliumfrön (även kallat fiberhusk) med 85 % kostfiber.
  • Bio-Fiber från PharmaNord innehåller naturliga fibrer från sockerbetor och citronskal med både lösliga och olösliga fibrer för att optimera mag- och tarmfunktionen.

Förutom kost och motion kan det ofta vara till stor nytta att komplettera kosten med exempelvis extra fibrer och nyttiga mjölksyrabakterier.

Prebiotika

För att ge de viktiga mjölksyrabakterierna i mage och tarm näring är det också bra att  se till att du regelbundet får i dig fibrer från exempelvis vitlök, lök, sparris, havre och baljväxter. Dessa fibrer fungerar som prebiotika och ger helt enkelt de nyttiga bakteriestammarna i mage och tarm den energi och näring de behöver för att trivas och fungera bra.

Andra preparat

Det finns också en rad andra väl beprövade och flitigt använda preparat för att hålla magen i trim. Här är några:

  • Silicea Mag- och tarm består av en skyddande kiselgel som förebygger halsbränna och irritationer i magslemhinnan. Kiselgel bidrar även till att förebygga gaser och orolig mage, exempelvis vid IBS.
  • Oxytarm innehåller magnesium, C-vitamin, kalcium och klorid som tillsammans har en balanserande effekt på mag- och tarmfloran och aktiviteten i tarmsystemet.
  • Nordbo Mage innehåller en kombination av aloe vera, rabarber och triphala, som tillsammans bidrar till att förbättra magens funktion vid framförallt hård mage.

Fakta

Magbesvär kan yttra sig på många olika sätt och av olika orsaker. Vanliga problem är:

  • Orolig mage/IBS
  • Lös mage
  • Hård mage/förstoppning
  • Kramper och smärta i magen
  • Uppblåst mage
  • Gasbildning

Vid långvariga och svåra besvär bör du alltid söka läkare. Det finns också mycket du kan göra själv för att hålla din mage igång och på gott humör. Via kosten kan du se till att få i dig fibrer och mjölksyrabakterier som underlättar magens arbete för att spjälka maten och ta upp och bilda viktiga näringsämnen. I dag finns det också ett antal väldokumenterade kosttillskott som är skräddarsydda för en bättre funktion i mage och tarm.

Du är kanske också intresserad av

Referenser

Här är några av många studier som visar på nyttan med en rik och varierad tarmflora

  1. Wu, H. J., & Wu, E. (2012). The role of gut microbiota in immune homeostasis and autoimmunity. Gut microbes, 3(1), 4–14.
  2. Lazar, V. et. al (2018). Aspects of Gut Microbiota and Immune System Interactions in Infectious Diseases, Immunopathology, and Cancer. Front Immunol. Aug 15;9:1830
  3. James, K.R et. al (2020)Distinct microbial and immune niches of the human colon. Nat Immunol 21, 343–353

Annons
Annons
Share This