Ashwagandha (Withania somnifera) är en klassisk läkeört som använts i årtusenden inom ayurvedisk medicin – men på senare år också en av de mest väldokumenterade adaptogenerna, bland annat genom flera studier på preparatet KSM-66.

 Ashwagandha, som ingår bland annat i kosttillskottet KSM-66, kan luta sig mot en gedigen traditionell användning som sträcker sig över en tidsperiod på drygt 4 000 år. De senaste åren har intresset för ashwagandha ökat, inte minst i USA, men även i Europa, och de senaste åren har det gjorts en rad studier, såväl generella som extraktspecifika, på ashwagandha.

Av den kliniska dokumentation som finns tillgänglig i dag vet vi att den adaptogena effekten från ashwagandha-roten kan härledas till en specifik effekt på stresshormonet kortisol. När vi utsätts för upprepad eller långvarig stress ökar produktionen av kortisol. Stresshormonet bryter ned muskler och fettceller för att frigöra energi . Det gör att blodsockerhalten och insulinnivån ökar. Om stressen fortsätter sjunker ämnesomsättningen och därmed kaloriförbrukningen. Den energi som inte förbrukas lagras som fett — oftast kring midjan.

Ökar motståndskraften

En studie från 2014, gjord vid Columbus University i Ohio, USA, visar exempelvis att kaloriförbrukningen minskar med över 100 kalorier per dag vid stresspåslag – vilket motsvarar en viktuppgång på ca 5,5 kg på ett år.

Parallellt minskar produktionen av våra anabola hormon, det vill säga könshormon som sköldkörtelhormon och tillväxthormon. Detsamma händer med viktiga signalämnen som GABA och dopamin, signalämnen som är viktiga för lugn, sömn och sinnesstämning.

Även produktionen av ATP sjunker – alltså den cellenergi som bildas i mitokondrierna och som är helt avgörande för aktiviteten i alla arbetande celler, exempelvis i muskler och hjärna. Och när ATP sjunker minskar även produktionen kroppseget kreatin.

Det patenterade ashwagandha-extraktet i KSM-66 kroppens motståndskraft mot stress. Kroppen blir lugnare och kortisolnivån börjar sjunka. Upprepade kliniska studier visar att ashwagandha-extraktet KSM-66 sänker kroppens kortisolproduktion vid stress med hela 22–28%.

Alla studier på KSM-66 har gjorts på friska, aktiva människor som lever ett normalt liv med ett normalt stresspåslag. Det är grundfilosofin för Ashwagandha – att hjälpa friska människor som försvagats av stress.  Genom att sänka stressnivån och därmed återskapa energiflödet och balansen stimuleras energi, kraft och lust.

Ashwagandha effektiv mot stress.

Ashwagandha-plantan – en klassisk symbol för ayurvedisk läkekonst.

Fakta om ashwagandha-extraktet KSM-66

Växtnamn: Ashwagandha (kallas även indisk ginseng)

Latinsk namn: Withania somnifera

Växtdel/framställning: Framställs huvudsakligen ur växtens rötter

Godkänd indikation/hälsopåstående: Motverkar negativa effekter av stress, främjar mental och fysisk balans

Klassning: Kosttillskott, adaptogener

Innehåll/Aktiv substans: Standardiserat, ekologiskt, fullspekrumextrakt av ashwagandha (Withania somnifera) och cellulosa (kapselskal). Vid slutfasen av extraktionen används, enligt Ayurvedisk tradition, ekologisk mjölk. Slutprodukten innehåller därför spår av mjölk (mindre än 2% av innehållet).

Verkningsmekanismer: Sänker kroppens produktion av stresshormonet kortisol i samband med stress.

Användningsområden: Vid långvarig stress, sömnbesvär, bristande ork, minskad sexlust,  känslomässig och fysisk obalans.

Referenser: Det finns ett flertal studier såväl på ashwagandha som på det specifika extraktet i KSM-66.

Studierna visar i sammandrag:

  • Minskad stress och oro
  • Ökad sexuell lust och funktion, både hos män och kvinnor
  • Ökad uthållighet och kondition
  • Ökad muskelstyrka, större muskeltillväxt och lägre BMI
  • Bättre minne, inlärning och koncentration
  • Normalisering av sköldkörtelhormoner (TSH, T4 och T3)
  • Minskning av klimakteriebesvär (under publicering)
  • Aktivering av immunförsvaret och hälsa hos äldre (under publicering)  

Referenser/studier på KSM-66

Samtliga studier är dubbelblinda, placebokontrollerade och randomiserade kliniska studier. Dosen som används är 2×300 mg KSM-66. Studierna är publicerade i vetenskapliga tidskrifter godkända av Pub Med. 

  1. REDUCERAR STRESS, ORO OCH NEDSTÄMDHET (2012)

A prospective, randomized double-blind, placebo-controlled study of safety and efficacy of a high-concentration full-spectrum extract of Ashwagandha root in reducing stress and anxiety in adults. Chandrasekhar, K., Kapoor, J., & Anishetty, S. (2012). Indian journal of psychological medicine, 34(3), 255.

  1. ÖKAD SEXLUST, FUNKTION OCH TESTOSTERONHALT (2013)

Clinical Evaluation of the Spermatogenic Activity of the Root Extract of Ashwagandha (Withania somnifera) in Oligospermic Males: A Pilot Study.  Ambiye. V. R., Langade, D., Dongre, S., Aptikar, P., Kulkarni, M., & Dongre, A. (2013). Evidence-Based Complementary and Alternative Medicine.

  1. ÖKAD KONDITION OCH BÄTTRE FYSISK OCH PSYKISK HÄLSA (2015)

Efficacy of Ashwagandha (Withania somnifera [L.] Dunal) in improving cardiorespiratory endurance in healthy athletic adults.  Choudhary, B., Shetty, A., & Langade, D. G. (2015). Ayu, 36(1), 63.

  1. ÖKAD MUSKELTILLVÄXT & STYRKA, MINDRE KROPPSFETT (2015)

Examining the effect of Withania somnifera supplementation on muscle strength and recovery: a randomized controlled trial. Wankhede, S., Langade, D., Joshi, K., Sinha, S. R., & Bhattacharyya, S. (2015). Journal of the International Society of Sports Nutrition, 12(1), 43. pub med.

  1. ÖKAD KVINNLIG SEXUELL LUST OCH FUNKTION (2015)

Efficacy and Safety of Ashwagandha (Withania somnifera) Root Extract in Improving Sexual Function in Women: A Pilot Study.  Dongre, S., Langade, D., & Bhattacharyya, S. (2015). BioMed research international, 2015.

  1. MINSKAD STRESS OCH KROPPSVIKT (2017)

Body Weight Management in Adults Under Chronic Stress Through Treatment With Ashwagandha Root Extract: A Double-Blind, Randomized, Placebo-Controlled Trial. Choudhary, D., Bhattacharyya, S., & Joshi, K. (2017). Journal of evidence-based complementary & alternative medicine, 22(1), 96-106. pub med.

  1. BÄTTRE MINNE, KONCENTRATION OCH FOKUS (2017)

Efficacy and Safety of Ashwagandha (Withania somnifera) Root Extract in Improving Memory and Cognitive Functions. Choudhary, D., Bhattacharyya, S., & Bose, S. (2017). Journal of Dietary Supplements, 1-14. Chicago.

  1. NORMALISERING AV SKÖLDKÖRTELFUNKTION VID SUBKLINISK HYPOTYREOS (2017)

Efficacy and Safety of Ashwagandha Root Extract in Subclinical Hypothyroid Patients: A Double-Blind, Randomized Placebo-Controlled Trial. Sharma, A. K., Basu, I., & Singh, S. (2017). The Journal of Alternative and Complementary Medicine.

  1. SEXUELL HÄLSA HOS MÄN (under publicering)

FLER STUDIER PÅ GÅNG

Förutom dessa 9 kliniska humanstudier finns det två publicerade invitrostudier från 2013 och 2017. De visar på ökad överlevnad och förbättrad telomeras-aktivitet.

Dessutom är ytterligare 5 humanstudier klara inom områden som klimakteriebesvär, äldres hälsa, sport och träning, immunförsvar och viktreduktion.

Säkerhetsstudier

Säkerheten har studerats både avseende akut överdoseringar såväl som vid längre tids intag av höga doser. Även en möjlig gentoxisk effekt har utvärderats.

Dosnivåer upp till 2 000 mg/kg testades. Ingen biverkningar noterades. Detta skall jämföras med normaldosen för KSM-66 som är ca 5-10 mg/kg – alltså 200 gånger lägre.

KSM-66 har också erhållit GRASS-status, vilket innebär att FDA (motsvarande läkemedelsverket och läkemedelsverket i USA) noga har utvärderat säkerheten när det gäller användning i mat och i form av kosttillskott.

Men störst trygghet utgör den fyratusenåriga, väldokumenterade användningen inom den Ayurvediska medicinen.

 

Visste du att…

… ashwagandha också kallas indisk ginseng och ingår i flera andra preparat på den svenska marknaden. Dock i en annan form än den som finns i KSM-66.

Vill du veta mer? Gå in på www.ksm66ashwagandhaa.com.